Generelle vilkår
Det gis ikke fritak eller endring av kommunale gebyrer for kortere periode enn 12 måneder. Perioden som omsøkes må være sammenhengende.
Det vil kunne bli utført stikkprøvekontroller ved eiendommen. Ved eventuelt innvilget søknad plikter søker å gi tilbakemelding når vilkårene for reduksjon/fritak ikke lengre er tilstede. Eventuelle forandringer i abonnementsforhold, eierforhold, innflytting, fraflytting, riving, brann osv. skal meldes til Eidsvoll kommune. Gebyrplikt løper til melding er mottatt. Eier er ansvarlig for at kommunen til enhver tid har de riktige opplsninger for eiendom/abonnement. Dersom abonnenten gir feil opplysninger eller ikke oppfyller opplysningsplikten, kan Eidsvoll kommune foreta en avregning 3 år bakover i tid, ved for lite betalt gebyr. Dersom fritak innvilger på grunnlag av ukorrekte eller manglende opplysninger fra abonnent, vil Eidsvoll kommune etterfakturere fra fritaksdato.
Søknad om fritak for grunngebyr vann- og/eller avløp
Ved søknad om fritak for grunngebyr vann- og/eller avløp må:
- Innvendig vannforsyning plugges og plomberes (av kommunen)
- Utvendig vannforsyning bildedokumentasjon, samt melding fra rørlegger, legges ved søknaden.
Gebyr for leie av vannmåler vil fortsette å løpe dersom vannmåler ikke leveres til kommunen.
Hvis det er flere grunngebyr så må det ikke plomberes.
Søknad om fritak for feiing og tilsyn
Feiing- og tilsynsoppgavet ivaretas av Øvre Romerike brann og redning. Har du en pipe som ikke lenger er i bruk, så må du melde fra til feiertjenesten.
Søknad om fritak for renovasjon
Forskrift om husholdningsrenovasjon, Eidsvoll kommune:
§ 7. Fritak fra renovasjonsplikt
Kommunen kan etter skriftlig søknad gi tillatelse til midlertidig eller permanent opphør av abonnement. Fritak kan kun gis ved særskilt grunnlag, som for eksempel ved dødsfall. Abonnenten besørger og bekoster selv innlevering av beholdere. Beholderen skal ved levering være rengjort, hvis ikke kan det ved Miljøstasjonen Dal skog innkreves godtgjøring for dette. Kommunen meddeler ØRAS om fritak for renovasjonsplikt.
Søknad om fritak for slamtømming
Forskrift om tømming av mindre avløpsanlegg, Eidsvoll kommune:
§ 7. Opphør av tømming
Eiendom som av særskilte grunner ikke produserer avløp lengre periode enn 6 måneder, kan etter søknad innvilges midlertidig fritak fra ordningen beskrevet i § 6. Anlegg som ikke skal være i drift skal tømmes. Eier skal gi beskjed til kommunen umiddelbart om endringer i bruksforhold av eiendommen.
Som vilkår for midertidig fritak kan kommunen kreve plombering av innvendig stoppekran. Eier skal betale for plomberingen, og ingen andre enn kommunen har rett til å bryte plomberingen.
Fritak for gebyr for utført tømming innvilges ikke.
Kommunen kan etter skriftlig søknad innvilge dispensasjon fra planlagt tømmefrekvens dersom anlegget er lite i bruk.
Ved tilkobling til kommunalt avløpsnett, rivning av bygning eller annet som fører til permanent opphør av tømming, skal abonnent sørge for sluttømming og sanering av avløpsanlegget.